A s nimi i výročí Star Wars - The Old Republic.
Rok 2012 je skoro za námi, a na herním poli se udála spousta změn, zejména pro tvůrce SWtOR, společnost Bioware. Pro ni je možná tento rok tím nejtěžším v její historii (možná proto, že nevíme co bude příští rok:). Kromě zlatého koně Mass Effect 3, jehož konec byl řádně nedodělaný a schytal proto mnoho kritiky zejména od samotných hráčů ,než recenzentů (Já osobně nemám s koncem problém z hlediska scénáře, jen s technickou stránkou před patchem Extended Cut), ten druhý zlatý, o mnoho dražší, kůň SWtOR to neměl o nic lehčí. Ba naopak těžší.
Dlouhý vývoj, šílené náklady, rychlý počáteční příval hráčů, vystřízlivění, odchod hráčů, a nakonec možnost hraní zdarma. To vše během jednoho roku, je celkem hektický vývoj, a nebýt to Star Wars od Bioware, ale nějaká MMORPG od neznámých lidí s malou distribucí za zády, tak už tato hra mezi námi možná není. Konkurence na tomto poli je neúprosná a samotní hráči taky. Chtě nechtě to vypadá, že World of Warcraft byla první úspěšná, a taky poslední MMORPG, která si kdy mohla dovolit měsíční příspěvky jako jedinou možnost hraní. Hráči jsou zvláštní skupina a záplava spousty internetových her zdarma, které funguji jen na principu Free 2 play, kdy platíte jen za kosmetické věci, nebo takové které vám dají výhodu oproti ostatním totálně tento trh převálcovala. I SWtOR je částečně obětí těchto her, jen si vezměte jaké oblibě se dnes těší třeba strategická MMO hra World of Tanks, která je otevřená všem. A má i českou reklamu!
SWtOR víceméně spoléhal na základnu hráčů, kteří hráli předminulé Knights of the Old Republic, nebo chtěli hrát jinou hru, než World of Warcraft, Aion (MMORPG založená na CryEngine je dnes také Free 2 Play), či se přesunuli ze Star Wars Galaxies, jsou obecně postižení MMO hrami, nebo Star Wars pozitivní. Musíme přiznat, že to není tolik lidí, kolik bychom rádi my fandové, i BioWare. I přestože, je těžké takové podmínky porazit, neznamená to, že to nejde, a SWtOR to taky dokázal, až do srpna tohoto roku, kdy čísla, která se vyšplhala až na 1,7 milionu uživatelů postupně propadla pod milión. Současné číslo bohužel není známé, ale zcela jistě je dál od milionu, než by se líbilo komukoliv. BioWare šáhlo k logickému kroku a spousta serverů byla spojena do větších více navštěvovaných. Záhy se tak nechali slyšet, že připravují Free 2 Play možnost, která odstartovala minulý měsíc. Pro mnohá média znamení neúspěchu, stejně tak pro investora a majitele Electronic Arts. S touto možností se sice počítalo, ale každý v obou firmách určitě doufal, že se tak stane snad až za 2 roky nejdéle. Budoucí plán musel tedy být během pár měsíců ušit rychlou jehlou.
Jenže poplatky nebyl tak úplný důvod, který zapříčinil propad v počtu hráčíů SWtOR, i když na dnešní dobu měli být přinejmenším o pětinu menší (můj soukromý názor :). SWtOR je sice jedna z prvních MMORPG, která vyšla s minimem chyb, ale spousta hráčů brzy zjistila, že by si klidně další půl rok v péči vývojářů zasloužila. Ani ne kvůli chybám, ale malému „end game“ obsahu pro hráče na levelu 50, který byl jaksi nevyvážený, skromný, a nebylo to z počátku příliš ono. Vývojáři totiž zůstali na půl cesty pomyslné kombinace MMORPG a Singleplayer RPG, kterou SWtOR je. Myšlenka je to báječná, ale přiznejme si kdo chce kvůli příběhu odehrát všech 8 povolání (4 Impérium, 4 Republika)? Většina lidí zůstane spíše u dvou až třech dokončených postav, užijí si příběh za povolání, která je nejvíce zaujala, a pak budou taky žádat bohatý endgame obsah. To je víceméně ta chyba, kterou BioWare udělalo, a napravilo až nyní po roce, když už spousta hráčů odešla.
To samozřejmě nenechalo následky a padaly hlavy, bohužel ty nejlepší. Z BioWare odešli oba legendární šéfové Greg Zeschuk a Ray Muzika, a s hraním radši už sekli. Nedávno odešel i známý kreativní ředitel SWtOR Daniel Erickson, kterého všichni znáte z videí, která předcházeli vydání. Co to znamená je i jasné z posledních měsíců a zvláštních podmínek hraní zdarma. SWtOR trochu ztratil kreativní řízení, a BioWare brzy bude pouze pěkné jméno filiálek distributora Electronic Arts. Studia zůstanou, ale už to nebude natolik samostatná firma ve vlastnictví EA. Zní to děsivě, ale příliš se toho nebojím, znamená to, že EA bude dělat, co proto aby Free 2 Play bylo perfektní, namastilo si kapsu, a hráči byli ve většině spokojeni. EA si tenhle projekt za miliardy dolarů odeplout nenechá, už teï se podmínky F2P hry zmírňují a odstraňují se nesmyslná omezení jako chybějící sprint, či omezení na dvě postavy a stále se zvětšuje nabídka Kartelového Marketu.
Za uplynulý rok udělali v BioWare i přes střední neúspěch spoustu práce, a i když je SWtOR stále občas prázdně vypadající hra, tak každou chvíli opravují důležité chyby, přidávají nový obsah, PVP arény, a přibyl i Kartelový Market, který je obzvlášť dělaný ke hraní zdarma. Jenže v současné podobě a při nápadu omezovat určité činnosti hráčům (počet flashpointů, operací, expování), kteří hrají zdarma, s aktuálně nastavenými cenami je výhodnější koupit si 60 denní herní kartu, než si cokoliv odemykat. Navíc hráčům s předplatným každou chvíli rozdává BioWare zdarma kartelové body. Když máte předplatné, tak je můžete využít třeba k odemčení věcí, které byste museli normálně zaplatit herními kredity (řízení spídrů, Legacy vlastnosti). Všichni tedy spíše čekají, až se změní situace. Pro nové hráče je F2P už teï celkem dobré, ale kdo si dal přestávku, nyní se vrátil do hry a chce hrát zdarma, tak se mu předplatné prostě vyplatí finančně víc.
Další věc, na které se musí zapracovat je, že současní hráči spíše berou všechny hráče, kteří hrají zdarma spíše za nutné zlo, i když to je normální situace ve většině hrách, kde se platí předplatné. Jádro problému je, že při aktuálně nastaveném F2P se i samotní hráči, kteří neplatí předplatné cítí jako nutné zlo a to je špatně. BioWare už za to schytalo nemálo rozporuplných hodnocení na prestižních magazínech, které se rozhodli vyzkoušet SWtOR po roce a zejména F2P. Velkou kritiku získala i nepřístupnost Kartelového mimo hru, což je příčinou, že si nemůžete v případě potřeby před hrou koupit určitou rasu, za kterou byste chtěli hrát. Ty jsou nyní pro hráče F2P početně taky omezené, takže musíte nejdříve dohrát postavu na desátý level, dokud se neodemkne legacy položka, a teprve pak si můžete koupit rasu, jež se vám zamlouvá. Snad tato situace brzy také změní. Nevěště, ale hlavu. Pokud chcete hrát často a zdarma (hlavně to MMO), tak moje doporučení je počkat si ještě chvíli. Pakliže jste běžný hráč, zaujatý hlavně příběhem hry, který si chce hlavně zahrát pokračování skvělých KotORů, tak hrajte už teï a když vás baví obojí, tak si hru předplaťte a jděte do toho. Při splnění dvou podmínek, Star War pozitivní a hráli jste KotORy, tak vás podle mě SWtOR zabaví na dlouho dobu. Zejména co se týče příběhu, tak BioWare nikdy nelhalo, v celé hře projdete tři kapitoly (s příchodem nového datadisku se odemkne čtvrtá), které jsou vždy jiné podle toho, za kterou postavu hrajete. I flashpointy jsou ve hře příběhově důležité, minimálně 3 z nich, které jsou určeny pouze pro Republiku nebo Impérium.
Osobně jsem tedy názoru, že vylepšení SWtOR za poslední rok je herně značný úspěch, po straně marketingu a PR už tolik ne. To je podle mě i daň za to, že datadisk Rise of the Hutt Cartel, který vyjde příští rok na jaře se bude prodávat pouze digitálně a celkem levně, bez žádných speciálních edic. Snižují se prostě náklady, ale i tak dostáváme skvělou podporu a nový obsah. Ještě je stále co zlepšovat, ale SWtOR je dostatečně unikátní MMO, které někdo možná vytkne mírnou sterilitu BioWare her, na druhou stranu jejich úspěchy mluví za vše, ať už jde o KotOR, Dragon Age, či Mass Effect. Takže to s těmi příběhy přece jen umí. Nepochybuji o tom, že příští rok tu s námi SWtOR bude, a jistě i ty další, pamatujte jen, že když se přidáte a něco utratíte, tak bude o to jistější, že se SWtOR bude jen a jen zlepšovat. Podle mě si to zaslouží, když ne před rokem, tak teï určitě.
4. | sara hellerová - 10.03.2015 | 06:15 Se nej star wars mistr. |
3. |
2. | david fromel - 24.06.2013 | 20:26 chci to! |
1. | Ja osobne docela souhlasim s tim co zde bylo napsano.hru jsem koupil a pak jeste na 2 mesice platil. pak si dal pauzu a ted hraju f2p a prijde za soucasne situace f2p nastaveny celku ferove.v jinych hrach jako lotro online je omezeni daleko vice. pribeh bomba. pro milovniky SW je to proste naser. bioware umi. a neustale se neco doladuje, takze situace pred rokem byla jako u vetsiny MMORPG jinde. Tady se na tom maka si myslim velmi solidne. End game obsah se zlepsil ale muze byt jeste lepe. hutt cartel navyssi lvl z 50 na 55 coz taky potesi. |