Tento článek NEPOPISUJE herní mechanismy hry, její přednosti, možnosti, engine, výpisy class, planet, předmětů atd. Nejedná se ani o recenzi.
Úvod
V tomto článku se Vám pokusím vysvětlit, co že se to událo s ambiciózní MMORPG Star Wars Galaxies (dále jen SWG), kde a proč byly učiněny největší chyby, které hru potopily a kam do budoucna směřuje. Osobně se zajímám o problematiku SWG už přes 5 let a cca. 4 roky jsem tuto hru také aktivně hrál a podílel se na rozvoji české komunity postupně na 2 serverech.
Launch (červen 2003)
SWG An Empire Divided bylo před spuštěním nejočekávanější MMORPG své doby slibující nový druh herní zábavy, který doposud neměl obdoby. Za vývojem stála firma Sony Online Entertainment (dále jen SOE), tvůrci tehdejší nejúspěšnější MMORPG - Everquest. Vydavatelem byl samozřejmě LucasArts vlastnící licenci Star Wars. Proto není divu, že po červnovém launchi SWG An Empire Divided nasbíralo přes 300 000 aktivních účtů v rekordním čase a patřilo k nejslibnějším projektům ve svém žánru.
1. datadisk - Jump to Lightspeed (říjen 2004)
Po roce a půl přišel 1. datadisk, Jump to Lightspeed, jenž do SWG přinesl možnost vesmírných soubojů a cestování. Naneštěstí to byl ale poslední úspěšný krok před dlouhým a velmi krutým pádem, který trval skoro 2 roky a připravil SWG o dvě třetiny hráčů. Nejspíš se ptáte: „Co se stalo?“
World of Warcraft (listopad 2004)
Ano, jak napovídá název, tím prvním pošťouchnutím byl World of Warcaft (WoW) a jeho herní mechanismy, jež dodnes nenašly rovnocenného soupeře. Po spuštění se lidé začínali pomalu přesouvat z SWG, se svým komplikovaným bojovým systémem, spoustou tříd/povolání a otevřeným světem, do jednoduchého, líbivého WoW, spoléhajícího se na více chytlavý a dynamičtější soubojový systém, instancovaný herní obsah a jednoduché rozdělení tříd/povolání. SOE chtělo nějak zareagovat a přitáhnout zpět pozornost, ovšem na úkor stávajích hráčů...
2. datadisk - Rage of the Wookiees (květen 2005)
Na jaře dorazil spolu s Epizodou 3 také 2. datadisk SWG s názvem Rage of the Wookiees. Již z názvu je jasné, že byla přidána nová planeta Wookeeů, Kashyyyk. Zde SOE poprvé aplikuje WoW systém instancovaného obsahu, koridorový druh mapy a členitější terén. Hráči jej přijali poměrně pozitivně, ale jak se stalo u 1. datadisku, tak i zde následoval pád.
Combat Upgrate (květen 2005)
Spolu s datadiskem SOE spouští nový soubojový systém. Ten je velmi zjednodušen, zrychlen a opět vychází z WoW stylu boje, kde hráč v reálném čase spouští speciální ability/útoky za pomocí ikon v tool/hotbarech a zaměřování je nyní jen na hráči bez možnosti automatiky. Pro nováčky možná zajímavé, pro většinu hráčů SWG ale obrovské zklamání. Počet hráčů, který odešel z Galaxies na úkor převážně WoW za uplynulý půlrok se zdvojnásobil za jediný měsíc díky Combat Upgate! První smrtící rána byla zasazena, ale to nejhorší teprve na nic netušící hráče čekalo.
3. datadisk - Trials of Obi-Wan (listopad 2005)
V posledním datadisku, který kdy pro SWG vyšel, jsme se mohli podívat na lávou pokrytou planetu Mustafar, jež měla významnou roli v závěru nové trilogie SW. Pro hráče to byly měsíce nadšeného očekávání, ale pak jen pouhých 15 dní hraní. Druhá smrtící rána přišla tak nečekaně, že ani tým, který pracoval na datadisku o ničem nevěděl.
New Game Enhancement (listopad 2005)
15.11.2005 je pro SWG snad nejvýznamější datum od samotného launche. Pánové v LucasArts si usmysleli, že hra je oproti konkurenci moc složitá „hardcore“ a uživatelsky nepřehledná/ nepřátelská („user unfriendly“) a přišli s tzv. New Game Enhancement. V podstatě se jednalo o restart většiny herních mechanismů, povolání/tříd, které uvrhlo SWG v dokonalý chaos. Upgrade, jenž měl přilákat nové hráče, znamenal dočista katastrofu v populaci stálých hráčů. Nebudu Vás zatěžovat podrobným výpisem jednotlivých změn a zjednodušení a uvedu pouze 2 zásadní, které vedly k masivnímu odlivu hráčů.
Z celkového počtu 32 povolání se nyní všichni přeškolili na jedno z pouze 9 nových „více ikonických“ povolání, které neměly žádnou možnost kustomizace či rozdělování expertise nebo talentů. Snad jěště horší bylo zařazení Jediho jako startovního povolání, které nyní mohl získat kdokoli. Možná si říkáte, že to není zas tak špatné být Jedi od začátku, ale tehdejší Jediové starého systému měli jiný názor. Dosáhnout povolání Jediho před 15.11. bylo totiž velice obtížné a zabralo bezmála půl roku aktivního snažení, odemykání spousty podružných povolání a plnění složitých questů. Odměnou bylo alfa-povolání Jediho s nesmírnou mocí, kterému se nemohlo rovnat žádné jiné povolání, jež hra nabízela. Víc asi není třeba dodávat, abyste si představili, co se muselo odehrát poté, kdy najednou všechno toto úsilí bylo zmařeno a kdejaký nováček se nyní mohl ohánět světelným mečem a používat Sílu, stejně jako vytrénovaný Jedi starého systému. Protesty trvaly přes 2 týdny a SOE nakonec ustoupilo a vrátilo lidem alespoň peníze za zakoupený datadisk, který v tuto chvíli nechtěl nikdo hrát a všichni naopak rušili své účty.
Po tomto očividném fiasku se LucasArts otočilo k SWG zády a samotné SOE (sice až po letech) přiznalo velkou chybu, která nenávratně zmrzačila hru. Zde se můžete podívat na populační graf.
The Old Republic (jaro 2006)
LucasArts ale dlouho nezahálelo a hned na jaře nasledujícího roku nechává tvořit novou hru, která má nahradit zastaralé SWG, které mělo tu smůlu a vzniklo ještě před progresivním WoW. V květnu vychází oficiální zpráva od společnosti BioWare, v níž oznamuje, že otevírá nové studio v Austinu (Texas) a začíná pracovat na neznámém MMORPG. Fámy o novém Star Wars MMORPG se začaly šířit jako blesk, jelikož BioWare za sebou zrovna mělo herní pecku Knights of the Old Republic, a i já si velmi dobře pamatuji, jak jsme o této fámě diskutovali na SWG fórech. Kdo by to byl řekl, že byla pravdivá? :)
Nový tým (2006)
Příběh SWG ovšem ani zdaleka nekončí. S novým rokem přichází nový tým, který za následující roky vytvoří ze zabugováné nehratelné verze NGE velmi kvalitní hru se spoustou možností, které nemají konkurenci u žádné jiné hry, která kdy spatřila světlo světa. Ale i přes úporného snažení tohoto poměrně malého týmu, na který se LucasArts již dívá jen skrz prsty, se nepodařilo obnovit populaci a Galaxies se na dlouhé roky stávájí hrou veteránů jen s malým počtem nových hráčů, což vedlo k dlouhodobé stagnaci populace s jen mírným poklesem.
Zavření japonských serverů (2007)
Pokles populace byl nepatrný, ale časem si vybral svou daň. První byly postiženy japonské servery, které měli vyšší náklady díky překladům textu a rostoucí konkurencí na asijském trhu. Paradoxně bych ale rok 2007 popsal jako začátek nejlepší hratelnosti SWG za celou svou historii. Bugy byly odchytány, contentu (obsahu) stále přibývalo, tým developerů konečně naslouchal komunitě, což dodnes vícemeně funguje, a na obzoru se ukázali, jak staronové mechanismy, které spolklo NGE, tak uplně nové. Nový tým si se svými velice omezenými zdroji vydobyl poměrně dobré postavení v komunitě a vše nasvědčovalo, že ukončení vývoje a podpory hry, které předvídali hráči po NGE, se nebude konat a Galaxies se dožijí poženaného věku.
SWG Trading Card Game (srpen 2008)
Poslední kontroverzní krok ze strany SOE bylo zavedení elektronické sběratelské karetní hry propojené s SWG. V podstatě se jedná o hru velmi podobnou Magic the Gathering, jen je vše elektronické. Kámen úrazu je, že se za vše platí jako za skutečné TCG karty. Aby si SOE zajistilo dobré prodeje, tak s každou novou sadou karet (sad doposud vyšlo 5) vychází také sada karet předmětů a vozítek, které si poté můžete aktivovat v Galaxies. Tyto karty jsou ale náhodně rozmístěny po balíčcích (boosterech), které kupujete. Aneb loterie za dolary. Pro mě osobně a pro mnoho dalších to bylo zničení pocitu „vlastnit nějaký unikátní předmět vystavený v osobním domě“, protože nyní je většina těchto TCG předmětů těmi unikátními a ty čistě herní ztrácejí atraktivitu. Každopádně to hře nijak nepomohlo a SOE se pokouší tímto projektem vytřískat co možná nejvíc peněz před příchodem nástupce, což mi od nich nepřijde fér po tom, co hráčům již provedli. Vůbec bych se nedivil, kdyby to byl zase příkaz od LucasArts.
The Old Republic veřejně (říjen 2008)
Po letech zvěstí, fám a teorií se konečně odkrývá dlouho očekávaná pravda o tajném MMORPG, které BioWare kutí v Austinu (paradoxně stejné město, kde sídlí tým pracující na SWG). Star Wars The Old Republic je ohlášen a pro Galaxies to znamená pouze další odliv hráčů.
Free Server Transfers (2009)
V lednu letošního roku je už populace 10 serverů na kritické hranici a proto SOE spouští volný transfer z těchto serverů na ty více zalidněné. V říjnu jsou tyto servery již prázdné a tak nestojí nic v cestě jejich úplnémů zrušení.
Budoucnost (2010)
Co čeká Galaxies v budoucnu? Populace stále klesá a situace se stává kritická na dalších serverech. Proto můžeme očekávat vyhlášení dalších volných transferů v průběhu roku 2010. Z 13 zbývajích serverů se může dalším rokem prokousat tak 6-7. Příští rok se nejspíš také konečně dočkáme The Old Republic (tOR), takže se vývoj SWG může jěště radikálně změnit na popud LucasArts, ale nemyslím si, že by hra byla velkou konkurencí, protože je od tOR naprosto odlišná a zaměřuje se na naprosto jiné herní mechanismy.
V červnu Star Wars Galaxies oslaví 7 let a já Vám mohu jedině doporučit zahrát si tuto unikátní MMORPG, dokud máte tu možnost. Dokonale propracovaný systém výroby, těžby a obchodu, hráčských měst, roleplay aktivit, vesmírné souboje a příjemná komunita lidí Vás zaujme, tak jako žádná jiná hra na trhu. Jestli máte rádi původní trilogii Star Wars, tak je SWG pro Vás jak stvořené. Kdo by si nechtěl vyzkoušet útok na Echo base na planetě Hoth, obsadit Star Destroyer, popíjet v Mos Eisley kantýně nebo se utkat s duchem samotného Exara Kuna na Yavinu?
Oficiální web SW Galaxies (trial na 14 dní zdarma)
Drom (12.12.2009)