Star Wars Game Centrum

 
Attack Squadrons Battlefront Star Wars 1313 Star Wars Kinect The Old Republic The Force Unleashed 2 LEGO Star Wars The Force Unleashed KotOR 2 Clone Wars Adventures Clone Wars Empire at War KotOR Battlefront 2 Battlefront Star Wars Galaxies Republic Commando Jedi Knight: Jedi Academy

Star Wars: Empire at War & Forces of Corruption

» Patch 1.04 a hráči

Na své dvacetiny jsem si dal velice netypický dárek, alespoň z pohledu rodičů. Objednal jsem si v nejbližším možném termínu hru na kterou jsem se těšil už od srpna předchozího roku - Star Wars : Empire at War. Screenshoty vypadaly úžasně a hra slibovala kvalitní probdělé noci a možnost zase jednou zahrát si hru strategickou ze světa Hvězdných válek, tak jako Star Wars : Rebellion, jež jsem z žalu nad nedostatkem tohoto herního žánru dohrál vícekrát než kteroukoliv jinou hru. Jmenovitě 23x.

Neumíte si představit s jakou chutí jsem doslova roztrhal poštovní zásilku s EAW. Dlužno říct, že jsem vskutku velký hráč, a kampaň jsem za obě strany skončil odpoledne následujícího dne. Singleplayer tedy nečekaně padnul velice rychle a má pozornost se upřela na položku Multiplayer...Tak jsem si vytvořil účet na Gamespy a s rozporuplnými pocity jsem vstoupil do online světa Empire at War.

 Nebudu se zde dále rozepisovat, jak jsem se ze začínajícího hráče a nooba vypracoval do TOP 10, to by vydalo na mnoho stran. Po cestě jsem potkal několik osob, které od té doby určují jistým způsobem můj postup v této hře. Prvními byli Imperius a druhý Cruccio, dva další aktivní „playeři", co mě vtáhli do svého klanu, cze_elite. Druhou skupinou je náš největší soupeř, klan RsH (Rebels of the Sacred Heart), což je opravdová elita ve světě Empire at War, dobří a také asi jediní důstojní soupeři pro nás z cze_elite. Jejich dokonalost a skill lze snadno vyčíst z toho, že jsou téměř všichni v TOP 20 tabulky. Ale nejsou neporazitelní, což vám také podobně snadno poví výpisy z mých bojů s nimi v Quick Match, kde mám na kontě skalpy jejich vedení a jsem na to právem hrdý.

Proč tohle všechno popisuji, když v nadpisu se zmiňuji o patch 1.04, o tom updatu, který nás zasáhl jak tisíc blesků z čistého nebe a v poli hromosvodů. Patch 1.02 a 1.03 byly skvělé, balancovali hru jen nepatrně a spíše vychytávaly různé bugy či jiné chybky. Pravdou je, že Quick Match jako takový je neuvěřitelně monotónní, stereotypní, donekonečna opakovaný postup. Jediné co opravdu vytrhne je onen skill, či mikro, s nímž lze soupeři velice dobře zatopit. Ve zlatých dobách patche 1.03 byly síly na obou stranách velice, velice vyrovnané a o prohře rozhodovala často jediná chybka (viz já jednou - poslal jsem Tartan Cruiser dolů místo nahoru a hra tím končila pro mě), byť byla sebevíc patetická, bylo to vzhledem k dobrému rozložení sil dost na porážku. Lze tedy velice snadno z výše uvedeného vyvodit jednoduchý závěr, napovídající nemožnost výhry založenou čistě na výběru strany. Být Imperiální voják či velitel Rebelů bylo stejné, možnosti se rovnaly. Často se poukazovalo na jeden fakt - byla to rychlost X-Wing ve speciálním módu. Byly všude rychleji a mohly při správném ovládání a rozvržení na mapě získat taktickou výhodu. Impérium to však kompenzoval levnějšími křižníky a jejich schopností posílit dočasně zbraňové systémy. Rebelové tak mohli svižným letem zabrat doly, ovšem později dolétnuvší TIE-Fighter odkryly místo pro Tartan Cruiser a důl byl historií.

 Hra se standartně dostala maximálně do Techu 2. To omezovalo výběr strojů pro boj na vesměs jeden jediný na každé straně, protože surovin nikdy moc není a když ano je boj jasný již pro jednu stranu. Hráči si tak stěžovali, že se jedná prakticky jen o boj mezi Tartan Patrol Cruiser a Corellian Corvette, z níž s určitou pravidelností vycházela vítězně korveta, ale nebylo to pravidlem. Souboj těchto plavidel trval dost dlouho na to, aby si hráč dal krátkou svačinu, a to je to, čemu bylo spíláno. Rychlý počáteční útok (rush) na doly nebylo prakticky možno zastavit, neboť doba, kterou potřebovala protivníkova korveta / křižník na zničení mé lodě, byla dost dlouhá na zničení jeho dolu a na spokojený a klidný únik mého útočníka do jiné části mapy, kde se dala očekávat přítomnost nepřítele. Posledním problémem verzí do 1.03 byli hrdinové. Jako Boba Fett tak Han Solo jsou malé, ovšem až neuvěřitelně výkonné jednotky. Solo sám zničí základnu na prvním level, zatímco Boba je schopný svou seismickou náloží zničit útok vašich bombardérů během několika sekund. Jejich příchodem do hry tak často boj degeneroval na nahánění Han Sola po mapě pěticí křižníků a věžičkami, taky to však nebylo pravidlem, ale někdy to byla legrace. Víc markantnějších vad verze 1.03 a níž neměla a právem se odehrávalo tak velké množství Quick Match utkání, hraných snad jednou jedinou taktikou, jedním jediným způsobem, a i přesto 7000 účtů a zábava, vítězství, porážky, slova uznání či urážek, to vše se dalo nalézt v dobách dřívějších v online světě hry Star Wars : Empire at War.

Avšak dejme sbohem patchi 1.03 se slovy z projevu našeho bývalého prezidenta Václava Havla; "Na shledanou v lepších časech," a pojïme se podívat na zatím poslední vydání updatu, na verzi 1.04, která si ovšem v očích mnohých hráčů nezadá i se srovnáním s takovou pohromou jako byl Windows 95 či Service Pack II. Nemohu zde napsat svůj skutečný názor v jeho plné síle, neboť by se skládal jen ze samých vyjmenovaných biologických názvů. Ano, tak špatné to je. Na první pohled něco, co by mělo hru vylepšit, ji ve skutečnosti tak zničilo, že je to v očích nás hráčů až k pláči. Osobně nemám tušení, co vedlo lidi v Lucasarts k implementování právě zmíněných změn, to se asi ani nikdy nedozvíme, ale to, co by se dalo označit za „hráčské vědomí" (paralela k právnímu vědomí), je skálopevně přesvědčeno o nesmyslnosti změn a neméně panuje názor, vyčítající tvůrcům hry jejich odtrženost od herního světa a od jeho skutečných potřeb. Pustím se tedy s chutí do kritiky.

 Patch 1.04 jsem nainstaloval ihned, jak vyšel, podoben hladovému psu vrhajícímu se na denní příděl potravy. Po první odehrané hře přišlo jedno - obrovské zklamání. Věděl jsem, že hra o mnoho stovek procent upadla, o čemž mě jen utvrzovaly zprávy na ICQ od klanových kolegů, v nichž si stěžovali na to, co bylo se hrou provedeno. Skupina RsH mi psala jen o něco později, hned jak mě zaregistrovali online, ptáte se na jejich názor? Stejný.

Ale popořadě. Největší změny přišly dvě. První, jež zůstala nepochopena stejně jako Klausova privatizace, bylo odebrání jedné letky stíhaček X-Wing z řad aliance. Na tohle jsem v Quick Match hleděl s očima vytřeštěnýma na snad nejvyšší možnou míru. Myslel jsem si, bug, špatný load, bude to dobré. Kdepak. Je to realita. Schopnost Rebelů pro rush se rázem snížila o 33%. ©ikovný hráč impéria tak dokázal dobrým interceptem vyřadit protivníka ze hry během minuty a bylo po všem, bez možnosti reakce. Nesnížili jim tedy rychlost, která byla jejich negativním bodem, ale počet. Motiv zůstává neznámý, každopádně to učinilo jednu stranu rázem mnohonásobně slabší. A aby to nebylo málo, přidal Lucasarts ještě jeden hřebík do rakve. Záměrně nepoužívám ani množné číslo, ani zdrobnělinu, jelikož tento kus kovu, kterým bylo naše hraní zaraženo, zavřeno, zatlučeno, zavrženo, musel mít průměr na zacpání sopky. Tímto koncovým tahem, kdo zná ságu Mortal Kombat a jejich Finish Him!, bylo nepochopitelně brutální a drastické snížení síly Corellian Corvette. Nyní už neměla navrch v boji s Tartan Cruiser, ten naopak mohl korvetu zničit, pak i důl a ještě spokojeně odjet na oběd. Avšak atributy křižníku impéria i cena korvety rebelů se nezměnily. Jaký je pak účel stavět loï za 1850, když je slabší než jiná za 1700. Balance? Těžko, spíš prapodivná až patogenní snaha něco změnit. Co nám pomůžou nové mapy, když jedna strana je téměř nehratelná!

Opětovně lze snadno dedukovat skutečnost, že Aliance se stala vskutku podřadnou stranou, za níž je výhra založena spíš na chybě soupeře a dávce štěstí než na samotné schopnosti hrát tuto hru alespoň obstojně. Sice se mi podařilo vyhrát i Quick Match za rebely, ale bylo to peklo, holt chybějící stíhačky a korvety se silou redukovanou o mnoho procent se projeví, zvláště v boji jeden na jednoho. Naštěstí se jim víc vyložených balancování nepovedlo zařadit, za což jsme jim vděční, že nám aspoň něco ze hry zůstalo.

Jak to celé nakonec dopadlo? Dva asi nej klany, Rsh a cze_elite, vyhlásily bojkot, embargo. Jestli si myslíte že přeháním s naší schopností, mýlíte se. S dexem jsme po dlouho dobu okupovali 4. a 5. místo v tabulce, a v týmových hrách si pamatuji jednu jedinou porážku, a to jen od RsH. Právem tak považuji dva výše zmíněné klany za best of the best, co se EAW týká. Shodli jsme se na tom, že patch hru naprosto zničil. Avšak jediným naším prostředkem, jímž můžeme volat po nápravě, jsou fóra. Ale i na nich máme jen možnost podávat jakási dobrozdání, jak právníci v Øímě svým respondere. Víc ale nezmůžeme.

 Vzápětí se rozpoutavši diskuze s jedním z developerů hry, známým jako Delphi, uvázla taky na mrtvém bodě. Lucasarts se na nás prostě vykašlali a místo toho, aby spravili a uklidili nepořádek vytvořený patchem 1.04, udělali tah, který jim mnoho hráčů znepřátelil. Ohlásil vydání Forces of Corruption. Taktický tah vskutku. Po desítkách tisíc prodaných původních her budou všichni chtít i datadisky. Zjednodušeně - Lucasarts se víc než o své hráče starají o své kapsy, volání po 1.05 je nošením dříví do lesa, neboť na tom se nedá tolik vydělat, respektive asi vůbec. Raději pracují na datadisku, a nechají hráče, dříve bezmezně oddané hraní této jinak skvělé strategické hry, sedět a koukat na monitor, na němž běží mnoho programů, jen ne Empire at War. Ti nejlepší odešli, hra degeneruje a lék není k nalezení. Patch 1.04 je doslova rakovinou EAW, infarktem a mozkovou mrtvicí. Tříměsíční cestu vzhůru uměle utnuli ti kdo nás vystřelili, možná neúmyslně, ale udělali to, po nápravě však volá jen úzká skupinka jedinců, trpících v agonii současného nevyváženého stavu jednotek a stran. A proč by měli vyhovět nám, hrajícím pro umístění a určitou slávu, když můžou vyhovět jiným, toužícím asi po singleplayer módu, teplu domova, možnosti save/load a pohodlnému hraní? Neznám na tuto otázku odpověï, ale jedno vím jistě.

 Byl jsem s touto hrou ode dne, co vyšla v republice, byl jsem v první stovce, padesátce, dvacítce, desítce a nakonec i pětce. Okusil jsem sladké hrozny vítězství i trpké plody porážky, ale hlavně jsem této hře obětoval neuvěřitelné množství času. Hrával jsem do tří hodin do rána, hrál jsem na semináři Øímského práva, v hodinách angličtiny, v Sociologii pro právníky i doma, v čase vyhrazeném přítelkyni. Jako smyslů zbavený, že ano. Plně souhlasím, byl jsem pohlcen, jak už to u dobré hry bývá. Mé jméno (cze_PowerSlave) a cze_elite vůbec byly obávaným a dobrým klanem. Často jsem na startu Quick Match dostával hlášky jako: „Shouldnt I quit now? You will win anyway." Vydobyli jsme si respekt, své místo na slunci, vykoupené odříkáním a tréninkem. A právě když jsme stáli na vrcholu, na pomyslném piedestalu Impéria, kdy jsme z věže na Coruscantu přehlíželi město a plánovali postupy proti nepřátelům, přišel si pro nás jiný nepřítel, mocnější než všichni ve vesmíru dohromady. Přišla ruka spravedlnost, nesoucí sériové číslo 1.04, a pravou českou fackou nás srazila dolů. Jak se říká jednou jsi nahoře, jednou zase dole. Ale my dolů nechtěli, my jsme byli na vzestupu, na výsluní a nastartovaní něco dokázat. A jak to dopadlo? Nejlepší hráči EAW teï dělají vše jiné, jen ne hraní své dříve nejoblíbenější hry. Upadáme v zapomnění, zapadáme pomyslným prachem, odcházíme do stínů, odkud nás historie bude jen nerada tahat. Když tak pohlédnu zpět, říkám si, jestli to za to stálo, nebo to bylo pošetilé a hloupé...Nevím odpověï a znát ji nechci, raději budu tiše sedět doma, ozářen jen matným světlem svého monitoru, a čekat na spasení, na dar z počítačového nebe v podobě nového patce, který vrátí hře její předchozí chytlavost, její náboj, její hratelnost. Nejist jsem si však výsledkem svého čekání, a přesto čekám. A poslední slova?

„Teï vám káži abyste mne ztratili a sebe nalezli, a teprve, až mne všichni zapřete, navrátím se vám" (F. Nietzsche, předmluva k Ecce Homo)

Autor: cze_PowerSlave - Hráč klanu cze_elite

 

Patch 1.05 nakonec přinesl tyto změny:

* Millenium Falcon, "Nezranitelnost" zkrácena z 10 sekund na 6 sekund
* Corellianské Korvety a Tartany jsou nyní dostupné od druhého Tech levelu místo prvního.
* Cena Corellianské Korvety snížena z 1850 na 1800 kreditů
* Imperiálové nyní začínají s dvěma TIE Fighter letkami místo tří
* Tartan, "Všechna energie do zbraní" zkrácena z 10 sekund na 7 sekund
* Snížena přesnost korvet (rebelské i imperiální) vs. stíhačky/bombardéry o 15%
* Snížen štít Corellianské Korvety o 10%
* Zvýšen štít Corellianské Gunship o 15%
* Snížen život Corellianské Gunship o 15%
* Korvety (rebelské i imperiální) nyní způsobují menší poškození důlním základnám

Můžete tak porovnat konečné změny, které způsobil patch 1.04. Millenium Falcon už není tolik nezranitelný, na Tartany a Korvety si počkáte, korveta trochu slevnila, imperiálové přišli o letku a ještě přišla nějaká snížení přesnosti a štítů. Bylo to Øešení? Inu možná, ale Empire at War už se na příčky progamingu nebo velmi často hraných her nevrátil. Na Gamespy určitě ještě někoho ke hraní najdete, ale multiplayer bude především doménou LAN hry, či vlastní domluvy.

Doplněno: Fluke